بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 هر از گاهی با مجوز رسمی دولتهای اروپایی به شکل علنی، مقدسات مسلمانان از جمله پیامبر خدا و حبیب او حضرت محمد ص یا قرآن کریم مورد توهین قرار می گیرند. تیرماه ۱۴۰۲ به خاطر جسارت به کتاب خداوند در کشورهای سوئد و دانمارک به ایامی تلخ برای انسانهای با وجدان تبدیل شده است.

🔸 بی احترامی به مقدسات انسانها از مصادیق خشونت عاطفی است. کسانی که از هوش عاطفی بهرمند هستند درک می کنند که خراشی که خشونت عاطفی بر روان انسانها وارد می کند آزار دهنده تر و ماندگارتر از تأثیر خشونتهای جسمی است.

🔸 در چنین قضایایی حداقل با چند گروه مواجهیم:
یک. برنامه ریزان پشت صحنه که قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمانان را دارند.
دو. مردم عادی مغرب‌زمین و افکار عمومی غرب.
سه. رسانه های شکل دهنده افکار عمومی در غرب یا بازتاب دهنده آن.
چهار. ساختار حقوقی در کشورهای اروپایی و نهادهای قانون گذار و قضائی و وکلای تأثیرگذار در روندهای حقوقی.
پنج. نخبگان و شخصیتهای تأثیرگذار و مشهور علمی اجتماعی هنری و ورزشی که می توانند بر گروه های بالا تأثیر گذار باشند.


🔸 همه انسانهای آزاده و شرافتمند، اخلاقا موظفند اقداماتی انجام دهند که باب چنین حرکاتی برای همیشه بسته شود.

🔸 از نمایندگان مجلس و حقوقدانانی که دارای تخصص و شرافت انسانی هستند توقع می رود با ارتباط با نهادهای قانون گذار و قضائی و حقوقدان های سالم در کشورهای اروپایی زمینه استفاده از قوانین موجود یا تصویب قوانین جدید برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی را فراهم کنند.

🔸دستگاه دیپلماسی کشور باید زمینه گفتگوهای انتقادی مستمر با کشورهای غربی در زمینه حقوق فرهنگی ملتها و نسبت آن با آزادی بیان قاعده مند را فراهم کند. همچنین با بسیج نخبگان فرهنگی و شخصیتهای شاخته شده بین المللی ایران و سایر کشورهای جهان، سازمانهای فرهنگی بین المللی را وادار به پیگیری حقوق فرهنگی ملتها خصوصا در زمینه ممنوعیت تهاجم به مقدسات مذهبی نماید.
در گفتگوهای دیپلماتیک با نماینده عالی اروپا، باید خواسته رهبر انقلاب در زمینه تحویل دادن عامل جنایت مذکور به دستگاه قضائی کشورهای اسلامی مطالبه شود. و در نهایت در صورت استنکاف دولتهای سوئد و دانمارک از انجام خواست مذکور، زمینه را برای همراهی و اقدام مشترک کشورهای مسلمان در زمینه قطع روابط دیپلماتیک و تحریم اقتصادی این دو کشور فراهم کند. دستگاه دیپلماسی باید از تمام ظرفیتهای خود برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامات خشنی استفاده کرده و به صدور بیانیه و اعلام موضع اکتفا نکند.

🔸 نهادهای علمی و هنری و ورزشی از جمله دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید از شخصیتهای شناخته شده بین المللی ایرانی برای گفتگو با شخصیتهای مشهور یا تأثیرگذار بین المللی خصوصا اروپایی دعوت کنند و زمینه ارتباط و گفتگوی مستمر تا حصول نتیجه را فراهم کنند. در این زمینه باید از ظرفیت نهادها و شخصیتهای دینی و مذهبی داخلی و خارجی نیز استفاده شود.

🔸 نهادهای فرهنگی کشور مانند سازمان تبلیغات باید با ارتباط موثر با مسوولان و فعالان و کارشناسان رسانه های بین المللی زمینه تغییر رویکرد رسانه های مرتبط با افکار عمومی غرب و جهان را فراهم کنند.

🔸 دانشمندان و علمای دین باید تعالیم حیاتبخش قرآن در زمینه تعاملات انسانی را استخراج و در اختیار مسلمانان قرار دهند و رفتارهای مخالف این تعالیم در جوامع اسلامی را با ادب و احترام نقد کرده و تبری قرآن از رفتارهای تکفیری آشکار و پنهان برخی مسلمانان را اعلام کنند تا در هیچ بخشی از جهان اسلام رفتاری خلاف منطق قرآن نسبت به سایر ادیان و مذاهب و فرهنگها صورت نگیرد. قرآن مومنان را دعوت می کند تا با قول سدید و قول لین با مخالفان فکری خود گفتگو کرده و از حق دفاع کنند و باطل را نقد کنند. قرآن به انسانها می آموزد نه ظلم کنند و نه زیر بار ظلم روند و تحت هیچ شرایطی به ظلم راضی نشوند. قرآن به مومنان می آموزد نسبت به حرمت حق و دین خدا غیرت داشته باشند و به همان اندازه برای انسانهای عادی کرامت و احترام قائل شده و با نرمی و عطوفت نسبت به ایشان حق را به دست همین انسانهای عادی در عالم جاری کنند. خلاصه آنکه همچون حاج قاسم عزیز، با سران کفر بجنگند و پدر و برادری مهربان باشند برای بندگان خدا در هر گوشه زمین.

🔸 مسلمانان جهان و هم وطنان غیور ما نیز باید بدانند بهترین راه دفاع از قرآن فراگرفتن معارف آن و عمل به آن می باشد. همان گونه که امام ما فرمود: کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا. ما مردم عادی مسلمان نیز باید تلاش کنیم زینت قرآن باشیم. تلاش کنیم بیش از پیش قرآن را تلاوت و حفظ کنیم. برنامه ای مستمر برای آشنایی جدی با معارف قرآن و اهلبیت ع تدارک ببینیم و اخلاق خود را در خانواده و جامعه به خلق خوش آورنده آن نزدیکتر کنیم

دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع)