راهنمای استفاده از سامانه امتحانات

مدرسین گرامی
با سلام و سپاس از تلاش‌ها و خدمات شما بزرگواران، خواهشمند است به نکات زیر در ارتباط با امتحانات پایان‌ترم توجه فرمایید:

۱) چنان که قبلاً اعلام گردید بر اساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه، همه امتحانات پایانی نیمسال جاری به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار می‌شود. بنابراین برگزاری امتحان به هر شکل دیگری غیرقابل قبول است.

۲) جهت ورود سوالات امتحانی در سامانه آزمون، با مراجعه به نشانی azmoon.icqt.ac.ir و استفاده از نام کاربری و کلمه عبوری که در اختیار دارید، اقدام فرمایید.

۳) لیست امتحانات شما به همراه تاریخ و ساعت برگزاری در این سامانه، تعریف شده و قابل مشاهده است و می‌توانید سوالات را در همین آزمون‌های تعریف شده، وارد نمایید و تنظیمات را انجام دهید. تاکید می‌گردد از ایجاد مجدد آزمون‌ها اکیداً خودداری فرمایید.

۴) سوالات امتحانی را حداقل سه روز قبل از زمان برگزاری امتحان در سامانه، بارگزاری فرمایید. شایان ذکر است امکان انتقال پرسش‌ها از طریق فایل اکسل به سامانه نیز وجود دارد و می‌توانید از انواع سوالات تستی، تشریحی، کوتاه‌پاسخ و بلی یا خیر استفاده نمایید.

۵) توصیه هیات رئیسه دانشگاه، استفاده از ۳۰ الی ۴۰ عدد سوال تستی یا ۵ الی ۸ عدد سوال تشریحی است، البته استفاده از سوالات تستی و تشریحی به صورت ترکیبی نیز امکان‌پذیر است.

۶)سوالات آزمون پایان‌ترم باید شامل کل مطالب درسی باشد و حذف قسمت‌هایی که در امتحان میان‌ترم بوده است، از نظر آموزشی قابل قبول نمی‌باشد. ضمناً تاکید می‌گردد ارائه مجموعه‌ای از سوالات به دانشجویان و سپس انتخاب تعدادی از آن‌ها به عنوان سوالات امتحانی، موجب مخدوش شدن اعتبار آزمون می‌گردد.

۷) بعد از ورود سوالات باید بارم (نمره) هر سوال نیز مشخص گردد، لطفاً تعداد سوالات را به گونه‌ای تنظیم فرمایید که به هر سوال تستی، حداکثر نیم نمره اختصاص داده شود و هر سوال تشریحی نیز حداکثر دو نمره داشته باشد.

۸) توصیه می‌شود به منظور ارتقای کیفیت آزمون، تعداد پرسش‌های بیشتری طراحی فرمایید و گزینه نمایش تصادفی سوالات را فعال نمایید. به عنوان مثال، تعداد ۵۰ عدد سوال در سامانه، بارگذاری گردد تا برای هر دانشجو فقط ۳۰ سوال به صورت تصادفی، نمایش داده شود.

۹) مدت زمان پیشنهادی برای پاسخ‌گویی به هر سوال تستی، بین ۴۵ تا ۷۵ ثانیه است که با توجه به تعداد سوالات باید تنظیم فرمایید. زمان امتحان به طور پیش‌فرض ۴۴ دقیقه در نظر گرفته شده است، بنابراین علاوه بر تغییر مدت زمان پاسخ‌گویی به سوالات امتحانی، لازم است ساعت پایان فرصت شرکت در آزمون را نیز به همان میزان تغییر دهید.

۱۰) با توجه به نمایش تصادفی گزینه‌ها (چرخش جای گزینه‌های سوالات تستی برای هر دانشجو) از ارائه سوالاتی که در آن‌ها یک گزینه به سایر گزینه‌ها ارجاع داده می‌شود (مثلاً گزینه الف و ج صحیح است) خودداری فرمایید و یا متن گزینه‌ها را به طور کامل بیاورید.

۱۱) در تنظیمات مربوط به آزمون‌ها، امکان «برگشت به سوال قبلی» به صورت پیش فرض برای دانشجو وجود دارد لیکن به منظور افزایش اعتبار و ضریب اطمینان آزمون، اکیداً توصیه می‌گردد این امکان را با فعال کردن گزینه «حذف دکمه برگشت در آزمون» لغو نمایید.

۱۲) در تنظیمات مربوط به آزمون‌ها، گزینه «نمایش کارنامه» به طور پیش‌فرض، فعال است ولی «نمایش پاسخ‌های صحیح در کارنامه»، غیرفعال می‌باشد. لطفاً توجه داشته باشید که فعال کردن این گزینه باید حداقل سه ساعت پس از اتمام امتحان، انجام شود.

۱۳) حتی‌الامکان سایر تنظیمات پیش‌فرض هر امتحان را تغییر ندهید و در صورت نیاز با مسئول امتحانات، جناب آقای رضایی (۰۹۱۳۸۲۳۴۲۳۲) هماهنگ کنید. همچنین لازم است هر گونه تغییر در تنظیمات را قبلاً به دانشجویان، اطلاع دهید و در توضیحات ابتدای آزمون نیز این موارد را یادآوری فرمایید.

۱۴) دانشجویانی که به دلیل قطعی برق یا مشکلات اینترنتی درخواست برگزاری امتحان مجدد را مطرح می‌نمایند، به مسئول امتحانات و معاونت آموزشی ارجاع دهید.

۱۵)جهت بهره‌برداری بهتر از سامانه آزمون، فیلم‌های آموزشی هر بخش به تفکیک در اختیار شما بزرگواران قرار می‌گیرد. با کلیک بر روی هر قسمت می‌توانید از راهنمای مربوط، استفاده نمایید.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 

بازکردن سایت آزمون از طریق گوگل

اضافه کردن سوالات تستی به صورت دستی

اضافه کردن سوالات تستی از طریق فایل اکسل 

نحوه  طراحی سوالات امتحان تشریحی (pdf)

تنظیمات آزمون

خروجی نمرات از سیستم و ثبت نمره تشریحی

استفاده از سامانه امتحانات جهت امتحانات  میان ترم

جمع بندی و خلاصه اقداماتی که مدرسین گرامی باید برای هر امتحان پایان ترم انجام دهند(مهم)